keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Mitä ajattelin tänään - reality check edition

1. "Mullon jo kaikkee, mut haluun vielä vähän enemmän." Tässä kolumnissa pohdiskellaan sitä, onko suomalainen hyvinvointiyhteiskunta sittenkin nillitysyhteiskunta? Pitäisikö ottaa lusikka kauniiseen käteen ja olla tyytyväinen siihen mitä on, vai onko yhteiskunnan perusta sittenkin se, että seuraaville sukupolville halutaan vielä paremmat olosuhteet?

2. "Mulla on jo kaikkee, mut mun on pakko hankkia vielä enemmän, että pystyn pitämään kaiken hallinnassani." Tässä artikkelissa tutustutaan suomalaisen miehen dokumenttiprojektiin, jossa tavarat laitettiin vuodeksi varastoon ja katsottiin, mitä ihminen oikeasti tarvitsee. Olen itsekin huomannut, että sekoitan herkästi sen, mitä oikeasti tarvitsen ja sen, mitä pelkästään haluan. Tavaramäärien kanssa olen taistellut jo kolmisen vuotta. Liika tavara ahdistaa, sillä sotkuisuus saa päänikin menemään solmuun. Liika tavara myös aiheuttaa huonoa omatuntoa, sillä tiedostan sen varsin hyvin, minkälaisessa yltäkylläisyydessä elän. Ei tarvitse kuin katsoa kaksi edellistä postausta tässä blogissa, niin ymmärtää.

Universumi. Kiitos kaikesta mitä mulla jo on. Much obliged. Silti voisin vielä haluta...

Ei kommentteja: