perjantai 1. marraskuuta 2013

11-haaste

Sain Sinisen Siiven Satujen annakristiinalta 11-haasteen, kiitos! Oon tehnyt tämän saman aiemminkin, joten päädyin nyt tämmöiseen semi-haasteentoteuttamiseen: voin kertoa 11 asiaa itsestäni ja vastata 11 kysymykseen, koska kukapa nyt ei tykkäisi puhua itsestään! :D Loppuosan haasteesta jätän kuitenkin toteuttamatta, eli en haasta ketään eteenpäin. Jos joku tämän kuitenkin bongaa ja haluaa myös toteuttaa, niin olkaapa hyvä vaan!

Niinpä sitten, 11 asiaa itsestäni:
1. Olen luultavasti maailman laiskin ihminen. Miksi tiskaisin tänään, kun ei ne tiskit vielä huomennakaan ole minnekään keittiöstä hävinneet? Ei ole hyvä tämä :D (mun pitäisi tänään tiskata)
2. Edelliseen liittyen, olen enemmän suunnittelija kuin toteuttaja. Asioiden listaaminen ja suunnittelu on mulle hyvin vahvaa aluetta. Joku matka tai juhlapyhä lähestymässä? Mulla on varmasti muistilista sitä varten. Mitään sille listalle en kuitenkaan tee ennen viimetippaa. Onko mikään ihme, että mut sai taas postaamaan tämmöinen haaste, jossa saa kirjoittaa listoja.
3. Tänä vuonna en juhli Halloweenia mitenkään erityisesti. Aiempina vuosina on tullut kutsuja kavereiden Halloween-kotibileisiin ja olen suunnitellut Halloween-asun ja ostanut kotiin kurpitsan, josta olen kaivertanut kurpitsalyhdyn. Tänä vuonna: ei bileitä, ei asua, ei Halloween-koristelua kotona.
4. Olen kuitenkin jo alkanut varustautua jouluun. Lokakuussa ostin kaksi pikkujuttua kahteen joululahjaan sekä yhden lahjan itselleni. Oon ollut just niin kiltti!
5. Inhoan ötököitä, joita valo vetää puoleensa. Vaikka tiedän, ettei ne ötökät voi tehdä mulle mitään eikä ne edes ole kiinnostuneita musta, vaan valosta, niin en vaan voi olla samassa huoneessa. Niin kuin just toissailtana. Piti purkaa liki koko jalkalamppu, jotta pystyin nappaamaan kiinni ötökän, jonka _kuulin_ loikkivan siellä valonlähteen hujakoilla.
6. Aivan hillitön matkakuume on taas alkanut nostaa päätään. Etenkin Lontoo siintelee mielessä.
7. Ostin kesällä trooppisentuoksuista hiusten ja vartalon pesuainetta, että voin torjua marrasmasennusta ainakin hitusen sen avulla. Nyt on tullut aika korkata se ja leikkiä suihkussa, että on tropiikissa! Jee!
8. Mulla on tosi kova ikävä mun kissaa, joka asuu nykyään mun vanhemmilla ja joka on nykyisin vähän enemmän äidin kissa kuin mun. Ikävä sitä on silti. Isänpäivän suhteen oli vaihtoehtona, että vanhemmat tulee mun luo lounaalle tai että menen koko isänpäivän viikonlopuksi lapsuudenkotiin. Valitsin mennä sinne, että saan rapsutella kissaa.
9. Edellinen suunnitelma saattaa osoittautua hankalammaksi kuin kuvittelen, sillä kissa kokee, että olen hylännyt sen ja/tai että olen tullut hakemaan sen pois unelmakodistaan. Kissa yleensä mun saapuessani piiloutuu sängyn alle tai saunan lauteiden alle noin viideksi tunniksi, ennen kuin uskaltautuu taas ihmisten ilmoille. Harmittaa, että kissa ei enää pidä mua omanaan.
10. Talvi ei ole vielä kunnolla alkanutkaan, mutta olen lähestulkoon polttanut jo koko kynttilävarastoni näiden syksyn pimeiden iltojen aikana. Tästäpä tärppi joulupukin kirjeeseen! Sytyttelen valtavan määrän tuikkuja ja pöytäkynttilöitä ehkä kolmesti viikossa ja niiden valossa on mahtavaa katsoa leffaa, tai surffailla netissä, tai vaan laittaa silmät kiinni ja kuunnella musiikkia.
11. Ikeaan ilmestynyt paperitavaraosasto on paras ostoksiin liittyvä juttu sitten Tigerin rantautumisen Suomeen. Viimeksi äidin kanssa Ikeassa aloin haukkoa henkeäni nähdessäni kaikki ihanakuosiset muistikirjat, paperirullat ja lahjakassit ynnä muut semmoiset. Totesin, että "nyt karkaa mopo käsistä"! Hillitsin itseni ja ostin vain(!) kaksi muistikirjaa ja yhden paperirullan, mutta eiköhän ensi kerralla tule taas hamstrattua lisää ihania kuoseja ja värejä, kun siis ainahan kaikkea semmoista paperitavaraa tarvitsee...

Sitten 11 kysymystä minulle:
1. Mikä on joulussa parasta? Sen odotus, joka alkaa pikkuhiljaa vallata mielen joskus lokakuussa. Musta on ihanaa, kun pimeässä ja usein märässä syksyssä saa pisaroittain valoa ja iloa siitä, kun eri paikkoihin syttyy jouluvaloja, ilmestyy joulutoreja, kaupat täyttyy sekä kauniista joulusomisteista että myytävistä joulutavaroista. Postiluukusta alkaa tipahdella sekä joululehtiä että -kuvastoja. Saa alkaa suunnitella(!), miten aikoo joulun tänä vuonna ottaa vastaan. Itse joulunpyhissä parasta on tunnelma ja kiireettömyys. Se, että ollaan perheen kanssa yhdessä, katsotaan telkkarista jotain kivaa, pelataan jotain, syödään jouluherkkuja ja annetaan sekä saadaan lahjoja.
2. Jos sinulla olisi huomenna vapaapäivä, miten käyttäisit sen? Kas, huomenna onkin vapaapäivä, Pyhäinpäivä. :D Tämä ei tule toteutumaan huomenna, mutta ideaalina vapaapäivänä heräisin virkeänä 8-9 maissa. Söisin aamupalaksi kinkkujuustosämpylää ja appelsiinimehua. Laittautuisin ja seuraisi jotakin seuraavista, mieluiten ystävän/ystävien/äidin seurassa: kirppiskierros, shoppailukierros, lounas/brunssi, kävely. Sitten voisi myöskin illalla käydä leffassa, ulkona syömässä ja jollakin hyvällä rokkikeikalla. Täydellinen vapis päättyisi lämpimään ja hyväntuoksuiseen kylpyyn, jonka jälkeen pujahtaisin lakanoiden väliin nukkumaan makoisasti.
3. Mikä on viimeksi lukemasi kirja? Mulla on aina useampia keskeneräisiä kirjoja yöpöydällä, mutta loppuun taisin lukea viimeksi Linnunradan käsikirjan liftareille.
4. Teetkö usein heräteostoksia? Mitä viimeksi? Voi kyllä, ihan siitä impulssista, että "kun ostan tämän, mulle tulee hyvä mieli noin kolmeksi sekunniksi". Viimeksi ostin itselleni joululahjan, kosmetiikkaa, heräteostoksena.
5. Millainen on pukeutumistyylisi? Musta. Mukava. Ei rypistyviä materiaaleja. Ei korkeita korkoja.
6. Lempipaikka kodissasi? Olohuoneen pyhä kolmiyhteys, sohva+läppäri+tv.
7. Suosikki ja inhokki kotityö? Suosikkikotityö on pyykinpesu, koska siitä on niin vähän vaivaa: pyykit koneeseen, kone päälle, pyykkien ripustus (huom. en käytä rypistyviä materiaaleja = ei silittämistä, ~kaikki on mustaa = kaiken voi pestä yhdessä). Inhokkikotityö on ehdottomasti tiskaaminen. Yyh. Oon niin kyllästynyt siihen. En myöskään nauti imuroimisesta, lattianpesusta, vessanpesusta, pölyjenpyyhinnästä, ikkunoiden pesusta...
8. Mitä harrastit lapsena? Mulla oli lapsena hirmupaljon harrastuksia, jotka pikkuhiljaa lopetin. Lentopalloa, tanhua ja varhaisnuortenkerhoa ainakin, nuo muistan. Taisin jossain kuorossakin laulaa tovin. Kesäisin iskä ja äiti kuskasi innokkaita uimareita sekä järvelle että metsälammelle uimaan. Talvella käytiin naapurikaupungin uimahallissa lauantaisin.
9. Millaisessa paikassa asut? Muutaman kilometrin päässä kotikaupunkini keskustasta, vihreällä ja rauhallisella asuinalueella. Tämä vaikuttaa parin vuoden kokemuksella aika pieneltä ja sisäänpäin lämpiävältä yhteisöltä, jossa naapurin asiat kiinnostavat, mutta rappukäytävässä vältetään katsekontaktia kaikkien muiden paitsi seinänaapureiden ja talkootuttujen kanssa.
10. Mitä näet lähimmästä ikkunasta? Tenniskentän, puistomaista nurmikenttää, puita ja hiekkaisen kävelytien.
11. Mitä odotat eniten seuraavalta vuodelta? Muutosta. This is not the life I bargained for. :D

1 kommentti:

T. kirjoitti...

Tunnistan itseni aika monesta kohtaa. :D Listat (voi listat!), kaiken suunnittelu mutta ei niinkään toteutus, joulu, Ikean paperit... Voi että.